HiBit System Information

HiBit System Information is a powerful system information utility that gathers important data on the computer's hardware and software components.

HiBit System Information is a professional software application whose purpose is to help users gather information about CPU,RAM,Motherboard,BIOS,Display,Storage,Printer,Network,Other,Operating System,Security Software,Processes List,Services,System Drivers,Startup,Installed Programs and Event Logs

Latest version: 1.0.26 | Size: 1.84 MB

Free Download

HiBit Startup Manager

HiBit Startup Manager is a powerful Startup utility that Manage autostart programs by adding or removing apps, editing their properties and also Manage process,services,task scheduler and conrext menu.

Manage all applications that starts with Windows when computer starts. Gain speed and security turning off or removing applications of automatic start the cause your computer is slow when it starts.

Manage of Startup(automatic start appplications)
Startup Monitoring
Backup of the Startup
Manage of Windows scheduled tasks
Manage of Windows services
Manage of Windows process
Manage of Windows conrext menu

Latest version: 1.0.28 | Size: 2.12 MB

Free Download

20 ترفند مخفی تلگرام (قسمت دوم)

۱۱- پیام‌های دریافتی را بدون آنکه فرستنده متوجه شود مشاهده کنید

در تلگرام نمایش دو تیک زیر هر پیغام به معنای خوانده شدن آن است. در صورتی که به هر دلیلی تمایل ندارید شخص مقابل از خوانده شدن پیغام مطلع شود چه باید کرد؟ برای این منظور در نسخه موبایل تلگرام ابتدا مسیر Settings > Notification and Sounds را طی کنید و روی Popup Notification تپ کنید.

در پنجره بازشده، بسته به نیاز خود، یکی از گزینه های Only Screen On یا Always show popup را فعال کنید.

حالا بعد از ارسال پیام روی صفحه گوشی پنجره پاپ‌آپی نمایش داده می‌شود که می‌توانید به‌راحتی محتوای پیغام را مشاهده کنید و تا زمانی که پاسخی برایش ارسال نکنید تیک دوم خوانده شدن پیغام در تلگرام برای طرف مقابل شما نمایش داده نمی‌شود!

علاوه بر این راه دیگری نیز وجود دارد.
کافی است پس از دریافت پیام از طرف دوستانتان ابتدا اینترنت را قطع کنید و سپس پیام‌ها را با خیال راحت مشاهده کنید. تا زمانی که مجددا اینترنت را فعال نکنید، دوستان شما متوجه خوانده شدن پیام‌های شما نمی‌شوند.

راه حل سومی هم برای این منظور وجود دارد. می‌توانید از اپلیکیشن‌های جایگزینی همچون Mobogram استفاده کنید که این امکان را به شما می‌دهند تا همواره پیام‌ها را مشاهده کنید اما برای مخاطب شما تیک دوم نمی‌خورد و او اصلا متوجه خوانده شدن پیامش نمی‌شود.

 

۱۲- رنگ اختصاصی چراغ  LEDتلفن همراه برای پیام‌های تلگرامی

در تلفن‌های جدید چراغ LED بسیار کوچکی وجود دارد که معمولا وقتی Notification یا تماس از دست رفته یا پیامک خوانده‌نشده داشته باشید روشن می‌شود و چشمک می‌زند (معمولا به رنگ سبز). علاوه بر آن در صورت ضعیف بودن میزان شارژ باتری دستگاه، این LED با رنگ قرمز به شما هشدار می‌دهد.
اما در تلگرام اندروید این امکان وجود دارد که برای پیام‌های تلگرامی رنگ چراغ LED را اختصاصی کنید. البته این قابلیت صرفا در اندروید فعال است و بر اساس آن تلگرام این اجازه را به شما می‌دهد تا رنگ چراغ LED اعلان را بر اساس سلیقه خود و رنگ موردعلاقه‌تان سفارشی کنید. مثلا می‌توانید برای اعلانات تلگرام رنگ LED را به آبی تغییر دهید. همچنین می‌توانید برای هر یک از دوستان و بستگان خود رنگ LED را نیز سفارشی کنید، مثلا برای همسر خود رنگ قرمز را انتخاب کنید!

(توضیح اینکه ممکن است در برخی تلفن‌های همراه قدیمی‌تر امکام تغییر رنگ LED علی‌رغم تنظیمی که انجام می‌دهید میسر نباشد و تلفن شما فاقد این امکان باشد.)

در این صورت از راه دور هم می‌توانید متوجه شوید چشمک زدن LED دستگاه به دلیل دریافت پیام تلگرامی اس یا تماس از دست رفته یا پیامک جدید.

برای تغییر رنگ LED تلگرام به صورت کلی مراحل زیر را دنبال کنید.

وارد Settings تلگرام شوید و سپس گزینه Notifications and Sounds را انتخاب کنید. سپس گزینه LED Color را انتخاب کنید و رنگ دلخواه را برگزینید.

همچنین اگر قصد دارید برای یک یا چند نفر از دوستان خود در تلگرام رنگ LED اختصاصی مشخص کنید باید وارد صفحه گفتگو با دوست موردنظر شوید و سپس تصویر پروفایل او را لمس کنید تا وارد صفحه مشخصات کاربر شوید. حالا گزینه Notifications and Sounds را لمس نمایید و صدای دلخواه به همراه ویبره اختصاصی و همچنین رنگ LED موردنظر را تعیین کنید.

 

۱۳- تجربه استفاده از تلگرام با زبان فارسی

متاسفانه تا لحظه نگارش این مقاله، علی‌رغم اینکه بیشتر کاربران این اپلیکیشن را ایرانیان تشکیل می‌دهند، تلگرام برای اضافه کردن زبان فارسی به تلگرام اقدامی رسمی ننموده است.

اما با استفاده از ترفند نسبتا ساده‌ای که در ادامه معرفی می‌شود می‌توانید طی چند مرحله کوتاه به تلگرام خود زبان فارسی را اضافه کنید و از این اپلیکیشن در محیطی کاملا فارسی استفاده کنید. برای فارسی کردن زبان Telegram خود مراحل زیر را انجام دهید.

 ابتدا فایلXML  زیر را از طریق لینک زیر دریافت کنید و پس از خارج کردن از حالت فشرده آن را در مسیر دلخواه در تلفن همراه خود ذخیره کنید.

لینک دانلود

سپس وارد مسنجر Telegramخود شوید و از پایین صفحه علامت سنجاقک را انتخاب کنید. سپس گزینه File را انتخاب کنید.

 سپس گزینه Internal Storage را انتخاب و مسیری را که فایل دانلودشده در آن است باز کنید. فایل موردنظر را برای یکی از دوستانتان (یا برای خودتان از طریق ترفندی که در مقاله اول ذکر شد) ارسال کنید.

حالا علامت سه نقطه در بالای فایل ارسال‌شده را لمس کنید و گزینه Apply localization file را انتخاب کنید و از بین زبان‌های موجود پارسی را انتخاب کنید.

مشاهده خواهید کرد که به راحتی زبان Telegram شما فارسی شده است.

توضیح اینکه شما به راحتی می‌توانید فایل زبان را ویرایش کنید و کلمات به کار رفته را با معادل‌های موردنظر خودتان تغییر دهید. برای این منظور کافی است فایل دانلودشده را با Notepad باز کنید و مواردی را که می‌خواهید، ویرایش کنید و در پایان فایل را ذخیره کنید. سپس مراحل اضافه کردن زبان را طبق توضیحات بالا انجام دهید.

 

۱۴- حذف فایل‌های قدیمی اشغال‌شده روی تلفن همراه

احتمالا شما هم پس از چند ماه کار کردن با تلگرام متوجه شده‌اید که فضای بسیار کمی از حافظه دستگاه هوشمندتان باقی مانده است. این موضوع به این دلیل است که تمام تصاویر و ویدئوهای مشاهده‌شده در تلگرام به صورت Cash در حافظه دستگاه شما جاخوش کرده‌اند.

کافی است به Settings تلگرام مراجعه کنید و در بخش Messages گزینه Cache Settings را برگزینید.

حالا با کلیک روی عبارت Clear Cache بخش اعظمی از فایل‌های قدیمی و بلااستفاده ذخیره‌شده در کش را پاک کنید. (در جلو این عبارت حجم اشغال‌شده حافظه کش تلگرام را مشاهده خواهید کرد.) دقت داشته باشید با حذف کردن Cache چیزی از تلگرام و پیام‌ها و فایل‌های شما حذف نمی‌شود، بلکه تنها عکس‌ها و ویدئوهایی که قبلا دریافت کرده بودید از حافظه گوشی پاک می‌شوند و برای مشاهده آنها تنها کافی است رویشان کلیک کنید تا روند دریافت فایل مجددا آغاز شود.

در بخش ابتدایی همین صفحه هم گزینه‌ای تحت عنوان Keep Media وجود دارد که می‌توانید بازه زمانی را تعریف کنید تا هر هفته یا هر ماه حافظه کش به صورت اتوماتیک خالی شود تا حجم قابل توجهی از فضای حافظه تلفن همراهتان اشغال نشود.

 

 ۱۵- با غلط‌های املایی و ارسال پیام‌های اشتباهی به گروه‌ها و افراد خداحافظی کنید!

تقریبا همه ما این تجربه تلخ را داشته‌ایم که پیامی را به اشتباه برای گروه خاصی یا فرد دیگری ارسال کنیم، یا حداقل بسیار پیش آمده که پس از ارسال پیام متوجه غلط‌های املایی در متن پیام شده‌ایم. یکی از قابلیت‌های مفید تلگرام، که در نسخه جدید این اپلیکیشن اضافه شده، امکان ویرایش پیام‌های ارسال‌شده است.
از این پس می‌توانید پیام‌های خود را تا 2 روز پس از ارسال ویرایش کنید. کافی است انگشت خود را روی پیام نگه دارید و گزینه Edit را انتخاب کنید.
اگر از نسخه دسکتاپ استفاده می‌کنید، کافی است روی پیام ارسال‌شده کلیک راست کنید و گزینهEdit  را انتخاب نمایید و پیام خود را ویرایش کنید. شایان ذکر است در این صورت لیبل Edited زیر پیام‌های ویرایش‌شده نمایان می‌شود تا طرف مقابل بفهمد که پیام خود را جایگزین کرده‌اید.

 

۱۶- اضافه کردن متن به تصویر GIF

اگر دقت کرده باشید در حالت معمول نمی‌توان برای تصاویر متحرک GIF همانند تصاویر معمول زیرنویس (Caption) تایپ کرد. اما یک ترفند بسیار ساده برای اضافه کردن توضیح و زیرنویس به تصاویر GIF وجود دارد: کافی است بعد از ارسال تصویر GIF گزینه Edit را انتخاب کنید و متن دلخواه خود را تایپ کنید.

 

۱۷- اجرای همزمان چند اکانت تلگرام

در حالت معمول می‌توانید تنها از یک اکانت تلگرامی استفاده کنید. اما اگر بیش از یک اکانت تلگرام داشته باشید چطور؟

برای استفاده همزمان از دو یا چند اکانت تلگرامی ترفند ساده‌ای وجود دارد که البته با توجه به اینکه از تلگرام در تلفن همراه یا کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ استفاده می‌کنید روش‌ها متفاوت‌اند.

  • استفاده همزمان از دو یا چند اکانت تلگرام در کامپیوتر و لپ‌تاپ (ویندوز)

برای استفاده از دو یا چند اکانت تلگرامی در محیط ویندوز راه حل بسیار ساده‌ای وجود دارد.

در صفحه دریافت نرم‌افزار تلگرام در سایت رسمی آن علاوه بر نسخه ویندوزی معمول، که باید روی رایانه نصب شود، نسخه Portable و بدون نیاز به نصب تلگرام هم برای دانلود قرار داده شده است.

نسخه Portable نیازی به نصب ندارد و می‌توانید آن را روی کول دیسک خود نگه دارید و همیشه و هرجایی که به رایانه ویندوزی دسترسی دارید از آن استفاده کنید. به‌علاوه این امکان نیز وجود دارد که بتوانید تعداد نامحدودی اکانت تلگرامی را همزمان اجرا کنید.

کافی است پس از دریافت نسخه Portable آن را در چند پوشه (Folder) جداگانه کپی کنید. حالا با اجرای هر کدام از آنها یک تلگرام جدید برایتان باز می‌شود. اطلاعات همگی آنها هم در همان پوشه ساخته‌شده ذخیره می‌شود.

  • استفاده همزمان از چند اکانت تلگرام در اندروید

در دستگاه‌های اندرویدی برای استفاده همزمان از چند اکانت تلگرامی باید از اپلیکیشن‌های کمکی جایگزین همچون Telegram Plus یا Callgram یا Lagatram یا Telegram Talk یا Telegram Farsi استفاده کنید که همگی نسخه‌های غیررسمی تلگرام هستند. درواقع به تعداد اکانت موردنظر برای اجرای همزمان باید از اپلیکیشن‌های فوق در کنار تلگرام استفاده کنید.

 

۱۸- مخفی‌سازی آخرین بازدیدها برای مخاطبانتان

توانایی پنهان‌سازی آخرین فعالیت‌ها در تلگرام بسیار شبیه واتس‌اپ تعریف شده، اما در تلگرام علاوه بر آن ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد. مثلا می‌توانید این ویژگی را صرفا برای یک مخاطب خاص در نظر نگیرید و به عبارت دیگر آن کاربر خاص استثنا می‌شود و امکان مشاهده ساعت آنلاین بودن شما را پیدا می‌کند (یا برعکس، این امکان را پیدا نمی‌کند. درواقع این بستگی به انتخاب شما دارد). با غیرفعال کردن این بخش کاربران به‌صورت تقریبی از وضعیت آخرین فعالیت شما مطلع می‌شوند و نمی‌توانند زمان دقیق آنلاین بودنتان را بفهمند؛ مثلا با عباراتی همچون «اخیرا مشاهده‌شده» یا «هفته گذشته دیده‌شده» و… از وضعیت آنلاین شدن شما آگاه می‌شوند.

برای فعال سازی این ویژگی مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Privacy and Security > Last Seen

در این بخش قادرید زمان مشاهدات اخیر خود را برای همه تعیین کنید (Everybody) و سپس از بخش add exceptions کاربرانی را انتخاب کنید که می‌خواهید امکان مشاهده فعالیت اخیر شما را نداشته باشند. اگر «هیچ کس» یا Nobody را انتخاب کنید هیچ کس اجازه نمی‌یابد آخرین ساعات بازدید شما را ببیند. به طور مشابه، اگر add exceptions یوزری را اضافه کنید، آن فرد توانایی اطلاع از آخرین بازدیدهای شما را خواهد یافت. گزینه Contacts نیز فقط مخاطبان را هدف قرار می‌دهد و بقیه افراد عادی قادر به دیدن ساعات آنلاین بودن شما در تلگرام نخواهند بود.

 

۱۹- از کجا بفهمیم از جانب یک نفر خاص بلاک شده‌ایم یا او اکانتش را حذف کرده؟

این امکان وجود دارد که بنا به دلایل مختلفی کسی مایل نباشد با شما گفتگو کند. در این صورت ممکن است شخص موردنظر شما را بلاک کند. پس از کجا بفهمیم بلاک شده‌ایم یا کسی اکانتش را حذف کرده است؟

اگر کسی شما را بلاک کرده باشد ۳ اتفاق خواهد افتاد:

۱- کسی که شما را بلاک می‌کند عکس پروفایلش برای شما حذف می‌شود و غیرقابل مشاهده خواهد شد.

۲- آخرین بازدید آن شخص از تلگرام به last seen is a long time ago تغییر پیدا خواهد کرد.

۳- در این حالت هر پیامی که به فرد ارسال کنید خوانده نمی‌شود. (اگر پیام خوانده شود باید ۲ تیک کنار هم قرار بگیرد.)

اما اگر شخصی اکانتش را حذف کرده باشد 4 اتفاق خواهد افتاد:

۱- عکس پروفایل شخص موردنظر حذف و غیر قابل مشاهده خواهد شد.

۲- نام فرد هرچه که باشد به Unknown تغییر پیدا خواهد کرد.

۳- آخرین بازدید شخص از تلگرام به last seen is a long time ago تغییر پیدا خواهد کرد.

۴- در این حالت هر پیامی که به شخص موردنظر ارسال کنید یک ساعت در کنار پیام نمایش داده خواهد شد.

 

۲۰- ساخت دکمه‌های شیشه‌ای!

احتمالا شما هم به تازگی در کانال‌های تلگرام با نوع جدیدی از تبلیغ روبرو شده‌اید و دیده‌اید که دکمه‌هایی شیشه‌ای در انتهای متن یا عکس قرار گرفته است. احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که چگونه می‌توان چنین دکمه‌ای ساخت و از آن در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی یا حتی چت روزانه با دوستان استفاده کرد.

برای این منظور می‌توانید از ربات @lemobot کمک بگیرید. کافی است وارد صفحه گفتگو با این ربات شوید و دکمه ساخت لینک‌های شیشه‌ای را انتخاب کنید. مراحل بعدی بسیار ساده است! کافی است تصویر، متن، ویدئو یا هر فایل دیگری را که مایلید پس از آن یک لینک شیشه‌ای داشته باشید برای ربات ارسال کنید. سپس عنوان لینک شیشه‌ای را ارسال کنید و در پایان آدرس لینک شیشه‌ای را که کاربر پس از لمس دکمه باید وارد آن شود انتخاب کنید.

در پایان ربات Lemon یک کد اختصاصی به شما نمایش می‌دهد (مثلا @Lemobot uLuhoWoVoNuOPemomeViDuzuGarufoW) که کافی است آن را کپی کنید و در صفحه گروه یا کانال خود Paste نمایید. دقت داشته باشید پس از Pasteکردن متن نباید آن را در کانال یا گروه یا صفحه دوستتان ارسال کنید، بلکه کافی است چند ثانیه منتظر بمانید تا بالای همین کد عنوان لینک شیشه‌ای شما پدیدار شود. سپس عنوان موردنظر را لمس کنید تا لینک شیشه‌ای ساخته‌شده ارسال شود.

جالب اینجاست که حتی پس از ارسال دکمه شیشه‌ای در هر لحظه می‌توانید عنوان یا لینک دکمه ارسال‌شده را نیز تغییر دهید تا از همان لحظه عنوان یا لینک دکمه شیشه‌ای شما تغییر یابد. این تغییر برای لینکی که قبلا در گروه یا کانال ارسال کرده بودید نیز اعمال می‌شود!

ارسال کانال بدون نقل قول:

اگر یک بار از ربات Lemon استفاده کرده باشید و دکمه شیشه‌ای را برای دیگران ارسال کرده باشید، در بالای پیام via @lemobot را مشاهده می‌کنید. احتمالا مایل نیستید که این متن وجود داشته باشد. برای حذف آن مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- ابتدا یک ربات در تلگرام با استفاده از @botFather بسازید.

۲- پس از ساخت ربات توکن اختصاص داده شده را کپی کنید و به @lemobot بروید.

۳- روی دکمه ارسال کانال بدون نقل قول کلیک کنید.

۴- حالا روی ثبت Token ربات کلیک کنید و توکن ربات خود را ارسال کنید تا در لموبات ثبت شود.

۵- اگر توکن ارسالی مشکل نداشته باشد با پیام «ربات شما با آی‌دی … شناسایی شد.» روبرو می‌شوید. حالا روی تایید این ربات کلیک کنید.

۶- قبل از ارسال به کانال، به کانال موردنظر خود بروید و ربات را ادمین کنید.

* برای ادمین کردن ربات باید سازنده کانال باشید و دسترسی مدیر به تنهایی کفایت نمی‌کند. با کلیک روی Administrator در پروفایل کانال و بعد new administrator و در آخر سرچ آیدی ربات و کلیک روی ربات می‌توانید ربات خود را ادمین کانال کنید.

۷- حالا به Lemobot برگردید و روی «ارسال به کانال» کلیک کنید.

۸- همان طور که می‌بینید، ربات راهنمای کوتاهی در رابطه با ارسال به کانال قرار داده است. حالا آی‌دی کانال خود را برای ربات ارسال کنید.

۹- حالا روی دکمه موردنظر خود کلیک کنید.

* قبل از ارسال باید دکمه ساخته باشید!

۱۰- اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید، دکمه موردنظر بدون نقل قول در کانال شما ارسال می‌شود.

همچنین اگر هنوز مشکلی در کارکرد با ربات دارید می‌توانید روی دکمه «راهنما» کلیک کنید و از آموزش‌های خود ربات هم استفاده کنید.

منبع:gsm.ir

20 ترفند مخفی تلگرام (قسمت اول)

تلگرام در ابتدا پیام‌رسانی شبیه واتس اپ بود، اما به مرور زمان و با خلق ایده‌های نو توانست با رشدی فزاینده به یکی از مطرح‌ترین اپلیکیشن‌ها تبدیل شود. این اپلیکیشن هم اکنون یکی از سریع‌ترین، پرمخاطب‌ترین و ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های آنلاین است.

سادگی، سرعت بالا، امکانات منحصربه‌فردی همچون ربات‌های تلگرامی و کانال‌های اختصاصی، و همچنین فیلترشدن برخی اپلیکیشن‌های مشابه همچون وی‌چت و وایبر در ایران باعث شده تلگرام پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن حال حاضر بین ایرانیان باشد.

حالا دیگر جملاتی همچون فایلش رو برام تلگرام کن همچون گوگل کن بین کاربران جا افتاده است.

در کنار همه قابلیت‌های مفید تلگرام، امکاناتی در آن وجود دارد که یا آنقدر پیش‌پاافتاده است که کسی توجهی به کاربردشان نمی‌کند یا آن‌طور که باید و شاید، کاربران این اپلیکیشن از آنها مطلع نشده‌اند. امکانات دیگری هم هستند که لابه‌لای امکانات مهم‌تری مثل راه‌اندازی سرویس کانال گم یا مخفی شده‌اند، تا جایی که بسیاری از کاربران از آنها بی‌خبرند.
در این مقاله شما را با انواع ترفندهای ناآشنا و بعضا مخفی تلگرام آشنا می‌کنیم.

پیش از مطالعه ادامه مقاله به این نکته دقت داشته باشید که برای استفاده از برخی ترفندهای معرفی‌شده باید حتما از آخرین نسخه منتشرشده تلگرام استفاده کنید. بنابراین اگر از همچنان از نسخه‌های قدیمی تلگرام استفاده می‌کنید آن را آپدیت کنید تا علاوه بر امکان استفاده از ترفندهای مخفی معرفی‌شده از امکانات جدید تلگرام در کنار امنیت بیشتر آن استفاده کنید.

قطعا این 20 ترفند جالب می تواند توانایی شما در استفاده از تلگرام را بالا ببرد.

 

۱- ارسال به خودی!

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد که یک پک استیکر دانلود کنید و قصد داشته باشید محتویات پک را چک کنید تا ببینید که مناسب مخاطبان شما هست یا نه. یا مثلا بخواهید ویدئو آپلود کنید، ولی سابقه داشته که ویدئوی آپلودشده بدون صدا باشد یا اصلا پخش نشود! پس بهتر است ابتدا در محلی آپلودش کنید که بقیه نمی‌بینند! علاوه بر آن، اگر شما هم مثل من همیشه نکات مهمی را که در طول روز به آنها نیاز دارید جایی یادداشت می‌کنید تا سرفرصت آنها را طبق لیست انجام دهید، با استفاده از این ترفند می‌توانید یک دفترچه یادداشت خصوصی برای خود در تلگرام داشته باشید. حتی برای تبادل فایل از یک دستگاه به دستگاه دیگر نیز می‌توانید از این ترفند استفاده کنید و درواقع می‌توانید از صفحه خودتان مانند حافظه جانبی یا کول دیسک آنلاین استفاده کنید.

همان طور که می‌دانید، در حالت معمول شما نمی‌توانید برای خودتان در تلگرام پیام بفرستید، اما با استفاده از ترفند ساده زیر می‌توانید این قابلیت را به تلگرام خود اضافه کنید.
مسیر زیر را پیش بگیرید تا به صفحه خودتان دسترسی داشته باشید. ابتدا اگر username ندارید، برای خودتان یکی بسازید. برای این منظور مسیر Settings, Info, Username را پیش بگیرید و آن را انتخاب کنید (پیش‌فرض این گزینه None است). نام کاربری دلخواه و البته موجود خود را انتخاب کنید. حال می‌توانید در صفحه یکی از دوستان نزدیکتان این نام کاربری را بعد از علامت @ وارد کنید (مثلا اگر یوزرنیم شما GSM است، بنویسید GSM@) و دکمه ارسال را بزنید. متن تایپ‌شده باید با رنگ آبی نمایش داده شود. با کلیک روی این متن می‌توانید به پروفایل خود بروید و با کلیک روی علامت پیام وارد پی‌وی خود شوید و هرچه می‌خواهد دل تنگتان، بگویید و بنویسید و ارسال کنید!

علاوه بر انتخاب Username و روش بالا راه دیگری هم وجود دارد.

کافی است شماره تلفنی را که با آن در تلگرام عضو شده‌اید در دفترچه تلفن همراه خود با نام خودتان ذخیره کنید تا همانند دوستان جدیدی که به تلگرام می‌پیوندند و شما آنها را در اپلیکیشن تلگرام مشاهده می‌کنید، خودتان را هم در تلگرام خودتان پیدا کنید و برای خودتان پیام و فایل بفرستید.

۲- تصاویر را بدون افت کیفیت ارسال کنید

اگر دقت کرده باشید، هنگامی که در تلگرام تصویری ارسال می‌کنید به صورت اتوماتیک کیفیت تصویر ارسال‌شده پایین می‌آید و درواقع تصویری که گیرنده پیام شما دریافت می‌کند حجم پایین‌تر و قاعدتا کیفیت پایین‌تری دارد. البته این موضوع مزیت است و باعث می‌شود درمجموع تصاویر خیلی سریع‌تر دریافت و مشاهده شوند و حجم اینترنت کمتری نیز مصرف گردد.

اما گاهی قصد دارید تصویری برای فردی ارسال کنید تا او پس از دریافت نسبت به چاپ آن تصویر اقدام کند. اینجاست که باید جلو پایین آمدن کیفیت عکس توسط تلگرام را بگیریم.
درواقع گیرنده پیام باید دقیقا همان فایلی را دریافت کند که شما ارسال کرده‌اید، بدون تغییر اندازه و تغییر کیفیت آن.

برای این منظور ترفند بسیار ساده‌ای وجود دارد: کافی است به جای ارسال عکس روی دکمه ارسال فایل (که آیکونی شبیه سنجاق کاغذ دارد) کلیک کنید و سپس عکس موردنظر خود را از این طریق برای مخاطبتان ارسال کنید و دیگر نگران پایین آمدن کیفیت آن نباشید.

 

۳- مشاهده مطالب کانال‌های مورد نظر بدون عضویت در آن‌ها

همان طور که می‌دانید، برای دنبال کردن مطالب کانال‌های تلگرامی باید ابتدا عضو آنها (Join) شد. عضویت در کانال موجب می‌شود روزانه صدها و شاید هزاران مطلب و عکس و ویدئو برای شما ارسال شود و علاوه بر آن مدیران کانال می‌توانند لیست اعضای کانال خود را مشاهده و حتی برای آنها پیام ارسال کنند. این موضوع گاهی موجب دریافت پیام‌های اسپم و ناخواسته از افراد غریبه می‌شود.
اما ترفندی مخفی وجود دارد تا بدون آنکه عضو کانال شوید، بتوانید مطالب آن کانال را مشاهده کنید. مدیر کانال نیز نمی‌تواند متوجه استفاده شما از کانال شود و درواقع شما جزو کاربران دنبال‌کننده کانال محسوب نمی‌شوید.

برای این منظور کافی است نام کاربری کانال را به همراه علامت @ در متن چت یکی از دوستان نزدیکتان بنویسید (یا با استفاده از همان ترفند ابتدایی «ارسال به خود» نام کاربری کانال موردنظر را در صفحه چت خودتان تایپ و ارسال کنید). سپس روی آن کلیک کنید تا وارد کانال مورد نظر شوید. حالا مشاهده می‌کنید که بدون اینکه روی دکمه Join کلیک کرده باشید می‌توانید مطالب کانال را ببینید. در متن چت‌های شما هم سابقه‌ای از عضویت شما در کانال و دریافت مطالب جدید به چشم نخواهد خورد.

 

۴- حذف مخاطب یا Contact

تلگرام یک لیست مخاطبان مخفی و سرورمحور دارد؛ یعنی اگر در هر دستگاهی که قبلا حساب خود را فعال کرده‌اید مخاطبینی ذخیره کرده باشید، در دیگر دستگاه‌های متصل به حساب تلگرامتان نیز ذخیره می‌شوند، حتی اگر دستگاه شما تازه و بدون مخاطب قبلی باشد!

این موضوع هم یک مزیت و هم یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود. ضعف بزرگ آن ناتوانی در حذف از سرور تلگرام است که با استفاده از ترفند زیر این مشکل از بین می‌رود.

برای پاک کردن مخاطب موردنظر تصویر مخاطب را در صفحه چت با او لمس کنید. سپس هنگامی که اطلاعات شخصی مخاطب باز شد، روی علامت سه نقطه در بالای سمت راست صفحه ضربه بزنید و سپس Delete را بزنید تا مخاطب برای همیشه از لیست دوستان شما حذف شود.

 

۵- حذف کامل اکانت و فعالیت‌های قبلی شما در تلگرام

اگر به هر دلیل قصد دارید اکانت تلگرامی خود را حذف کنید کافی است ابتدا به آدرس https://my.telegram.org/deactivate بروید و شماره موبایل خود را وارد کنید و روی Next کلیک کنید. در همین لحظه پیامی به اکانت تلگرام شما فرستاده می‌شود که حاوی یک کلمه عبور است.
اکنون کافی است کلمه عبور دریافتی را در قسمت Passwords وارد کنید و روی Sign In کلیک کنید. اکنون به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که در آن علت حذف اکانت تلگرام از شما پرسیده می‌شود.

کافی است در بخش  ?Why are you leaving عبارت I don’t use Telegram sometimes (یا هر چیز دیگری) را تایپ کنید و روی گزینه Done کلیک کنید. حالا  برای اطمنیان سوالی از شما پرسیده می‌شود که باید گزینه Yes ,delete my account را انتخاب کنید. اکنون اکانت و سابقه فعالیت شما در تلگرام کاملا پاک می‌شود.

 

۶- حذف تصاویر پروفایلی که قبلا از آنها استفاده کرده‌اید

احتمالا به این موضوع دقت کرده‌اید که همواره می‌توانید تصویر آواتار یا همان پروفایل دوستانتان را در تلگرام مشاهده کنید و حتی می‌توانید تصاویر قدیمی‌تر برخی از آنها را که قبلا برای پروفایل‌شان در نظر گرفته بودند نیز مشاهده کنید. اما اگر علاقه‌ای ندارید که کاربران تصاویر پروفایل قبلی شما را مشاهده کنند، ترفند کوچکی وجود دارد.
برای این کار، هر گاه تصمیم به تغییر عکس پروفایل گرفتید، ابتدا عکس قبلی خود را پاک کنید و سپس عکس جدید را انتخاب کنید. برای پاک کردن عکس فعلی خود به بخش تنظیمات بروید و روی علامت دوربین کلیک کنید و گزینه Delete photo را انتخاب کنید. برای انتخاب تصویر جدید نیز به قسمت تنظیمات بروید و روی دوربین کلیک کنید و و تصویر جدید را انتخاب کنید. در این صورت دیگر تصاویر قبلی شما برای دیگران قابل مشاهده نیست.

 

۷- صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف اینترنت تنها با یک تنظیم ساده

داشتن دوستان زیاد تلگرامی در کنار عضویت در گروه‌ها و کانال‌های متعدد از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند اینترنت دیتای گوشی شما یا اینترنت وایرلسی که به آن متصلید مانند یخی که در معرض تابش شدید آفتاب تابستانی است با سرعت هرچه تمام‌تر به پایان برسد!
همین موضوع باعث می‌شود خیلی از افراد مجبور به ترک گروه‌ها و کانال‌هایشان، به دلیل حجم بالای مطالب ارسالی آنها، شوند. بعضی افراد هم که از پس خرید اینترنت برنمی‌آیند ترجیح می‌دهند عطای تلگرام را به لقایش ببخشند و استفاده از تلگرام را به طور کلی کنار بگذارند!

اما برای رفع این مشکل هم تنظیم کوچکی در تلگرام وجود دارد.
دلیل مصرف بالای اینترنت در تلگرام دریافت اتوماتیک تصاویر، ویدئوها و پیام‌های صوتی در گروه‌ها و کانال‌هاست، در حالی که شاید مایل نباشید خیلی از آنها را مشاهده کنید. درنتیجه کافی است جلو دانلود اتوماتیک آنها را بگیرید.

برای این منظور وارد Settings شوید. در بخش Automatic media download سه گزینه مشاهده می‌کنید که به تنظیم این مورد در اینترنت گوشی، وایرلس و اینترنت رومینگ مربوط است. کافی است وارد هرکدام از موارد دلخواه شوید و تیک تمام گزینه‌ها را بردارید.
از حالا به بعد تصاویر و ویدئوهای دریافتی به صورت محو دیده می‌شوند و برای تماشا یا گوش دادن به آنها لازم است روی آنها کلیک کنید. با کلیک روی آن روند دریافت فایل شروع می‌شود و سپس می‌توانید تصویر و ویدئو یا پیام صوتی مورد نظر را مشاهده کنید یا گوش دهید.
با همین تنظیم کوچک خواهید دید که هر ماه حجم قابل توجهی از اینترنت مصرفی شما کاهش می‌یابد.

 

۸- ایجاد نظرسنجی در داخل گروه‌های تلگرامی

گاه پیش می‌آید که در یک گروه تلگرامی نیاز به نظرسنجی دارید. ربات Vote یک ربات داخلی است که با آن به راحتی می‌توانید داخل یک گروه نظرسنجی آنلاین راه بیندازید و نظر سایر افراد حاضر در گروه را در رابطه با موضوعی خاص جویا شوید.

برای این منظور در بخشی که پیام موردنظرتان را تایپ می‌کنید عبارت @vote را تایپ کنید و سپس یک فاصله خالی بزنید. حالا در پنجره کوچکی که به شما نمایش داده می‌شود روی عبارت Create new poll کلیک کنید. سپس باید به صورت اتوماتیک برای ساخت نظرسنجی وارد ربات رسمی تلگرام شده باشید.

ابتدا سوال موردنظرتان را تایپ و ارسال کنید. (مثلا: برای تفریح روز جمعه چه گزینه‌ای پیشنهاد می‌کنید؟)

سپس اولین پاسخ مدنظرتان رو بنویسید و ارسال کنید. (مثلا: پیاده‌روی)
دومین پاسخ مدنظرتان را هم همانند بالا بنویسید و ارسال کنید. (مثلا: دوچرخه‌سواری)

هر تعداد پاسخ موردنظر را می‌توان اضافه کرد.

پس از ارسال تمام پاسخ‌های احتمالی برای نظرسنجی، عبارت /done را تایپ کنید تا نظرسنجی تکمیل و آماده انتشار شود.

حالا به صورت اتوماتیک دوباره به صفحه چت گروه قبلی خود بازمی‌گردید.

دوباره عبارت @vote را تایپ کنید و یک فاصله خالی بزنید. این بار خواهید دید علاوه بر گزینه  Create new pollنظرسنجی‌ای که قبلا ساخته بودید نیز نمایش داده می‌شود. کافی است روی عنوان نظرسنجی کلیک کنید.

کار تمام است! نظرسنجی شما در گروه موردنظرتان ارسال شده و کاربران به راحتی با لمس یکی از گزینه‌های از پیش تعریف‌شده می‌توانند به نظرسنجی شما رای دهند.

 

۹- تغییر شماره تلفن در تلگرام

یکی دیگر از ترفندهای جالب تلگرام قابلیت تغییر شماره تلفنی است که با آن در تلگرام ثبت نام کرده‌اید. ممکن است بعد از مدتی کار با تلگرام مایل نباشید با تلفنی که ابتدا ثبت نام کرده‌اید در آن فعالیت کنید یا مثلا قصد واگذاری یا فروش خط تلفن‌تان را دارید یا سیم کارت جدید دیگری خریداری کرده‌اید و مایلید با آن شماره در تلگرام فعالیت کنید. تلگرام برای چنین مواقعی تنظیم کوچکی دارد که با آن می‌توانید طی چند مرحله کوتاه شماره ثبت‌شده در اکانت تلگرامی خود را تغییر دهید و تمام اطلاعات اکانت تلگرام خود را از قبیل چت‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها به شماره جدید انتقال دهید.

توجه کنید که با تغییر شماره تلفن در تلگرام، شماره قبلی شما به طور کلی از تلگرام حذف می‌شود. همچنین مخاطبین شما از شماره جدیدتان نیز باخبر می‌شوند و می‌توانند شماره‌تان را ببینند.

برای تغییر شماره تلفن در تلگرام، ابتدا تلگرام را باز کنید و وارد Settings شوید.

- در صفحه‌ای که ملاحظه می‌کنید، شماره تلفن شما مشخص است که باید آن را لمس کنید.

- حالا روی Change Number کلیک کنید.

- در صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید باید شماره جدید را وارد کنید و سپس کد فعالسازی‌ای را که تلگرام به شماره جدیدتان فرستاده وارد نمایید.

- ملاحظه می‌کنید که تلگرام شما روی شماره جدید به همراه تمام محتویات آن انتقال می‌یابد.

 

۱۰- جلوگیری از اضافه شدن ناخواسته به گروه‌ها

از اینکه مدام آشنا و غریبه شما را در کانال‌ها و گروه‌های مختلف اضافه می‌کنند در عذابید؟
برای حل این مشکل راه حل ساده‌ای وجود دارد.
ابتدا در بخش Settings گزینه Privacy and Security را لمس کنید. در اینجا بخش Groups اضافه شده است، آن را انتخاب کنید. ابن بخش به طور پیش‌فرض روی Everybody تنظیم شده است که می‌توانید آن را روی My Contacts تنظیم کنید تا فقط دوستان شما قادر به اضافه کردن شما به گروه‌های تلگرامی باشند.

همچنین در بخش پایین اگر تعدادی از دوستان و افراد لیست هنوز بدون اجازه، شما را به گروه‌های تلگرام اضافه می‌کنند می‌توانید لیست استثنای Never Allow تعریف کنید تا آنها هرگز نتوانند شما را ناخواسته به گروه‌ها و کانال‌ها اضافه کنند.

در صورتی که بخش بالا روی My Contacts باشد، با لمس Add User بخش Never Allow می‌توانید شخص موردنظر را از لیست انتخاب کنید.

منبع:gsm.ir

آشنايي با كارت گرافيكي Asus GT 440

معمولاً وقتي صحبت كارت‌هاي گرافيكي به‌ميان مي‌آيد، آن‌قدر نگاه‌ها به سمت قدرتمندترين محصولات موجود در بازار معطوف مي‌شود كه گاهي اوقات فراموش مي‌كنيم بسياري از ما هرگز چنين كارت‌هايي را روي سيستم‌هاي خود نصب نمي‌كنيم. در واقع درصد بسيار كوچكي از كاربران به‌خصوص در بازار ايران وجود دارند كه تصميم به خريد يك كارت GTX 580 يا Radeon HD 6970 بگيرند. واقعيت اين است كه شما گاهي اوقات براي خريد چنين كارت‌هايي بايد بودجه‌اي در سطح خريد يك كامپيوتر كامل را اختصاص دهيد.


گذشته از ملاحظات قيمتي، بسياري از كاربران ما اساساً به چنين قدرت گرافيكي روي كامپيوترهاي خود نياز ندارند و با يك انتخاب صحيح مي‌توانند مناسب‌ترين گزينه را براي انطباق با كارهاي خود پيدا كنند. در اين مقاله به بررسي كارتي مي‌پردازيم كه اگرچه در گروه كارت‌هاي ارزان‌قيمت موجود در بازار قرار مي‌گيرد، اما به هيچ‌وجه نبايد قابليت‌هاي آن را دست كم بگيريد. به‌عبارت ديگر، Asus GT 440 محصولي است كه مي‌تواند بسياري از خريداران كامپيوتر در بازار ايران را راضي نگه‌دارد. شركت Nvidia پردازنده گرافيكي GT 440 خود را بدون هياهوي متداول عرضه كرد. اين پردازنده گرافيكي مبتني بر همان تراشه‌اي است كه در كارت‌هاي GT 430 مورد استفاده قرار مي‌گرفت، اما مديريت حافظه در آن بهبود يافته. نسخه استاندارد GT 440 به 96 پردازنده جريان (يا هسته CUDA) مجهز شده و با فركانس كلاك 810 مگاهرتز كار مي‌كند. كارت‌هاي مبتني بر اين پردازنده گرافيكي با انواع مختلف حافظه ارايه مي‌شوند كه از 512 مگابايت حافظه DDR3 تا يك گيگابايت حافظه GDDR5 را در بر مي‌گيرند.


كارت مورد بررسي ما از شركت ايسوس، از يك طراحي سفارشي استفاده مي‌كند و پردازنده آن به‌طور پيش‌فرض (در كارخانه) تا 823 مگاهرتز اوركلاك شده است. ايسوس در اين كارت خود از يك گيگابايت حافظه GDDR5 استفاده كرده كه فضا و پهناي باند چشمگيري را در اختيار آن قرار مي‌دهد. تراشه‌هاي حافظه كارت با سرعت 800 مگاهرتز (3200 مگاهرتز موثر) كار مي‌كنند. بسته‌بندي GT 440 از همان طراحي سبز آشناي كارت‌هاي گرافيكي جديد ايسوس بر اساس پردازنده‌هاي Nvidia استفاده مي‌كند. با اين‌حال ابعاد بسته‌بندي آن در مقايسه با كارت‌هاي قدرتمند‌تر اين خانواده بسيار كوچك‌تر است. پس از باز كردن بسته‌بندي، ما از مشاهده مكانيزم خنك‌كننده طراحي شده براي اين كارت تا حدودي تعجب كرديم. در واقع تركيب رنگ، طراحي و جنس روكشي كه براي اين خنك‌كننده در نظر گرفته شده، آن را بيشتر به يك اسباب‌بازي فضايي شبيه مي‌كند. اين خنك‌كننده به يك فن هشت سانتي‌متري و پره‌هاي حرارت‌گير آلومينيومي مجهز است.


در واقع با توجه به TDP بسيار پايين پردازنده گرافيكي GT 440م (65 وات) كه نشان مي‌دهد گرماي اندكي توسط آن توليد مي‌شود، ايسوس هيچ نيازي به استفاده از يك حرارت‌گير پيچيده‌تر يا يك بستر مسي براي اين حرارت‌گير نداشته است. خود كارت از يك PCB سياه‌رنگ با طراحي اختصاصي استفاده مي‌كند. با توجه به مصرف پايين GT 440، هيچ كانكتور تغذيه PCI-E اضافي روي كارت به چشم نمي‌خورد و اين محصول تمام توان مصرفي خود را از اسلات PCI-Express تامين مي‌كند. از نظر ابعاد، GT 440 از كارت‌هايي مانند GTX 480 بسيار كوتاه‌تر است، اما هنوز يك كارت دو اسلاتي محسوب مي‌شود و دو اسلات مادربرد و كيس شما را اشغال خواهد كرد.


در بخش خروجي‌هاي ويديويي، اين كارت ايسوس به يك درگاه DVI، يك درگاه VGA و يك درگاه HDMI مجهز شده. بد نيست به اين نكته اشاره كنيم كه شركت Nvidia يك كنترلر صداي HDMI را در GPUهاي جديد خود پياده‌سازي كرده است تا نياز به اتصال يك منبع صداي خارجي به كارت‌هاي گرافيكي خود را براي پشتيباني از صداي HDMI از بين ببرد. بنابراين، درگاه مذكور كه با نسخه HDMI 1.3a مطابقت دارد از استانداردهاي صوتي Dolby TrueHD، DTS-HD، AC-3 و DTS پشتيباني كرده و در عين حال صداي 8 كاناله را با كيفيت 192 كيلوهرتز/24 بيت در اختيار شما قرار مي‌دهد. از سوي ديگر، Nvidia مدعي است كه اين اينترفيس به‌طور كامل از بخش توابع سه بعدي مشخصات HDMI 1.4 نيز پشتيباني مي‌كند.


همان‌طور كه قبلاً اشاره كرديم، GT 440 يك كارت گرافيكي بسيار كم‌مصرف و خنك است. به همين دليل، انتظار نداريم كه در هنگام كار با نويز زيادي در خنك‌كننده آن مواجه شويم. اين كارت در وضعيت بي‌كاري كاملا بي‌صدا به‌نظر مي‌رسد. با اين‌حال، اعمال بار كاري سنگين روي پردازنده گرافيكي كارت باعث شد كه صداي آن به‌طور قابل ملاحظه‌اي افزايش پيدا كند. در واقع صداي فن كارت در شرايط كاري سنگين از سطح انتظار ما بسيار بالاتر بود. اين كارت در آزمايش‌هاي عملي توانست جايگاهي مابين GT 430 و Radeon HD 5670 را به‌دست آورد. البته با نرخ فريم پايين‌تر از 20 در بازي Crysis، نبايد انتظار داشته باشيد كه بتوانيد چنين بازي‌هايي را روي كارت گرافيكي خود اجرا كنيد. با اين‌حال GT 440 به‌خوبي با بازي‌هايي كه از موتورهاي گرافيكي سبك‌تري استفاده مي‌كنند كنار مي‌آيد.به هر حال اگر به‌دنبال كارتي هستيد كه قابليت‌هاي CUDA را در اختيارتان بگذارد، امكان استفاده از رسانه‌هاي HD را با شكوه كامل برايتان فراهم سازد و در عين حال به شما اجازه دهد كه گاهي اوقات به سراغ بازي‌هاي سرگرم‌كننده برويد، حتما Asus GT 440 را در فهرست گزينه‌هايتان قرار دهيد.

مزايا
قيمت مناسب، مصرف برق پايين، قابليت‌هاي چندرسانه‌اي كامل

معايب
عملكرد پايين در بازي‌هاي مدرن، نويز بالا تحت فشار كاري سنگين

مشخصات فني
- پردازنده گرافيكي: GT 440 با فركانس اوركلاك شده به 823 مگاهرتز

- نوع و مقدار حافظه: يك گيگابايت GDDR5 با فركانس موثر 3200 مگاهرتز
- خروجي‌هاي نمايشگر: يك درگاه DVI، يك درگاه VGA و يك درگاه HDMI

منبع:ماهنامه شبکه

ويندوز 7 اطمينان‌پذير


1- چک کردن اطمینان‌پذیری


قابلیت Reliability Monitor در ویندوز ویستا با عنوان  The Reliability and Performance Monitor معرفی شد. اما ویندوز 7 آن را از Performance Monitor جدا کرده و در قسمت جدیدی در Action Center قرار داده‌است. برای دسترسی به این ابزار به مسیر Control Panel\System and Security\Action Center بروید. در این قسمت با انتخاب Reliability می‌توانید روی گزینه View reliability history کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید با نموداری روزانه و هفتگی میزان اطمینان‌پذیری سیستم را بررسی کنید.



2-  انتخاب پوشه‌های مختلف با استفاده از تیک زدن

راه مرسوم انتخاب کردن چند پوشه به‌طور همزمان درگ کردن یا استفاده از کلید Ctrl یا Shift است. اما راه دیگر استفاده از تیک زدن پوشه‌ها است (Check Box). برای فعال کردن امکان تیک زدن در ویندوز اکسپلورر از منوی Tools گزینه Folder Option را انتخاب کنید (یا با زدن دکمه Organize گزینه Folder and Search Options را انتخاب کنید). در تب View گزینه Use check boxes to select items را فعال کنید.



3- انتقال پنجره‌ها به نمایشگرهای مختلف

یکی از قابلیت‌های ویندوز 7 در سیستم‌هایی با چند نمایشگر امکان انتقال پنجره‌ها از یک نمایشگر به نمایشگر دیگر است. برای این کار کافی است از کلیدهای  [Windows]+[Shift]+[Left] و [Windows]+[Shift]+[Right] برای انتقال پنجره‌ها به نمایشگر چپ و راست انتخاب کنيد.


 

4- تغییر نام همزمان فایل‌ها

در ویندوز 7 امکان تغییرنام فایل‌های مختلف به‌صورت همزمان وجود دارد. برای این کار کافی است پوشه‌ها یا فایل‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید و کلید F2 را فشاردهيد. به این ترتیب شماره‌ها به‌صورت خودکار به انتهای نام‌ها اضافه می‌شود.


5- وضع قوانین

اگر مجبور هستید کامپیوتر خود را با کابران دیگری به‌اشتراک بگذارید که نباید امکان نصب و دسترسی به برخی برنامه‌ها و سرویس‌ها را داشته باشند، می‌توانید از قابلیت AppLocker در ویندوز 7 استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت می‌توانید برای هر چیزی که متعلق به یک ناشر خاص، مثلاً مایکروسافت باشد، قوانینی تعیین کنید و اجازه دسترسی به آن برنامه‌ها و سرویس‌ها را به کاربران بدهید. برای این کار روی منوی Start کلیک، عبارت GPEDIT.MSC را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید. در ادامه به این مسیر Computer Configuration > Windows Settings > Security Settings > Application Control Policies > AppLocker بروید. در این قسمت می‌توانید در این باره به وضع قوانین بپردازید.

منبع:ماهنامه شبکه

بانک جدید اینترنتی که 100 دلار میده20 دلار هم روزانه بدویید(مفت پول در بیارید)

بانک اينترنتيVirtapay درشرف افتتاح رسمي است. فازاول این بانک افتتاح شده وتا چندهفته ديگر به صورت رسمي مرحله ي دوم فعاليت خودش رو اغازخواهدکرد. اين سايت قصدايجاد یک غول بانکي آنلاين را دارد .اما نکته قابل توجه این است که چون هنوز
افتتاح نشده است به اعضای جدید هنگام عضویت 100$ پرداخت میکند. در واقع بلافاصله بعد از عضویت میتوانید 100$ را در
حسابتان مشاهده کنید که هنگام افتتاح سایت قابل برداشت یا انتقال است.دوستانی که بانک Altergold را میشناسند میدانند
که آن بانک هم در زمان افتتاح همین کار را انجام میداد و بابت عضویت پول پرداخت میکرد.

در ضمن به ازای هر روز از عضویت شما در این بانک مبلغ 20$ به حساب شما افزوده می شود .(به شرط اینکه هر روز به سایت این بانک سر بزنید) .
عضویت در سایت این بانک اینترنتی کاملا رایگان است.امیدوارم این سایت بتواند بدون مشکل به یک بانک الکترونیک تبدیل شود.در آن صورت اعضاء قطعاً سود خواهند کرد و اگر مشکلی پیش بیاید و این اتفاق نیفتد باز هم اونهایی که عضو شدن ضرری نکردن.

تذکر: اگر باپیشنهاد exchange وتبادل پولتون بادلار پی پال یاالرت پی مواجه شدید درحال حاضرقبول نکنید. چون پولتونو کمتر برمیدارن.همچنین احتمال کلاهبرداری هم هست. پس ازافتتاح نهایی دلار virtapay ارزش خیلی بیشتری پیدامیکنه.

تذکرجدی: ایجادبیش ازیک حساب توسط تعداد زیادی ازکاربران ایرانی مشاهده شده است. ایجاد بیش ازیک حساب بایک رایانه سبب مسدودشدن همه ی آنها هنگام افتتاح نهایی می شود. شمابااین کار سیستم درحال تست شرکت رو تست میکنیدوبه پیشرفت اون کمک می کنید،ازطرفی هم تعدادکاربران رو بالا میبرین ولی غافل ازاینکه موقع حسابرسی هیچ چیزی به شماپرداخت نمی شود . چون Terms of Servicse شرکت رو رعایت نکرده اید. و این جزء قوانین شرکت است. در این سایت علاوه بر IP شما کد PC رایانه شماهم چک میشود.

جايزه عضويت: 100$ بالانس روزانه: 20$ (درصورت لاگين روزانه) فقط وفقط تاقبل ازافتتاح رسمي مرحله 2

راستی برای عضویت باید اکانت فیسبوک داشته باشید.

برای افتتاح حساب عجله کنید

لینک عضویت

فعال کردن قابلیت Save Tabs هنگام خروج از مرورگر فایرفاکس 4

اگر شما هم از طرفداران مرورگر فایرفاکس هستید مطمینا تا به حال نسخه 4 این مرورگر را تهیه کرده اید و از آن استفاده کرده‌اید. همان طور که حتما متوجه شده اید این نسخه دستخوش تغییرات مهم و زیادی شده و قابلیت های بسیاری به آن اضافه شده و همچنین سرعت آن نیز تا حد چشمگیری افزایش یافته و از نظر ظاهری نیز به شکل چشمگیری شبیه سریع ترین مرورگر حال حاضر یعنی گوگل کروم شده است.

 اما در این بین برخی قابلیت های ضروری نیز به ظاهر حذف شده که برخی کاربران را از این بابت نگران کرده است. یکی از این موارد قابلیت Save Tabs می باشد که هنگام خروج از مرورگر، دیگر سوالی تحت عنوان ذخیره کردن تب های باز از شما پرسیده نمی شود و فقط از شما می خواهد تا اجازه خروج را صادر نمایید. این قابلیت از نظر بسیاری از کاربران می تواند کلیدی و کاربردی باشد مثلا زمانی که نیاز دارید ویندوز را Restart نمایید یا مجبورید کامپیوتر را خاموش نمایید ولی تب های بسیاری وجود دارند که آنها را مرور نکرده‌اید می توانید از این قابلیت استفاده نمایید. ولی متاسفانه این قابلیت در این نسخه از فایرفاکس غیرفعال است و می تواند با این ترفند قابلیت Save Tabs را مانند گذشته فعال کنید و از آن در مواقع لزوم استفاده نمایید.

 برای این کار :
 مرورگر Firefox 4 را باز نمایید.
 در یک تب جدید عبارت About:Config را وارد نمایید تا بخش تنظیمات فایرفاکس باز شود.
 در فیلد Filter عبارت browser.showQuitWarning وارد نمایید.
 بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Toggle را انتخاب نمایید یا بروی آن دابل کلیک کرده تا مقدار آن به True تغییر پیدا کند.
 حال هنگام خروج از فایرفاکس از شما سوالی تحت عنوان آیا می خواید تب های باز ذخیره گردد سوال می شود!

۷ موتور جستجو بجای گوگل

گوگل محبوب‌ترین موتور جست‌وجو در نزد کاربران است که هر ثانیه توسط میلیون‌ها کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما استفاده از گوگل و سایر موتورهای جست‌و‌جوی معمول نتایجی تحویل شما می‌دهند که بر اساس رتبه‌ی صفحه و کلمات کلیدی تنظیم شده‌اند، در حالیکه استفاده از دسته‌ای دیگر از موتورهای جست‌وجو نتایجی کاملا بر مبنای پرسش و معنای عبارت شما ارایه می‌دهند.

به این نوع جست‌وجو، جست‌وجوی معنایی، Semantic search، گفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ۱reza، اگر شما هم به دنبال نوع دوم از موتورهای جست‌وجو هستید، بهتر است به لیست زیر نگاهی بیاندازید. آنچه که در زیر می‌آید ۷ موتور جست‌وجویی است که از الگوریتم رتبه‌بندی معنایی استفاده می‌کنند.

Kngine: موتور جست‌وجوی وب ۳ که برای تهیه نتایج معنادار طراحی شده است؛ مانند پاسخ به پرسش‌های کاربر. هدف Kngine سازماندهی دانش و تجارب انسانی و قابل دسترس ساختن آن برای همگان است. Kngine کارش را از اکتبر ۲۰۰۸ آغاز کرده و تاکنون بیش از ۱٫۶ میلیارد تکه داده درباره بیش از ۹ میلیون مفهوم را در خود جای داده است.

DuckDuckGo: موتور جست‌وجویی همراه با ویژگی‌های بسیار که حتی می‌تواند شما را وادار به ترک گفتن گوگل کند. DuckDuckGo موتور جست‌وجوی Semantic بسیار قدرتمندی است که در ضمن کارش به دقت به حریم خصوصی کاربر احترام می‌گذارد و خبری از اسپم های گوگل نیز در آن نیست.

Factbites: هدف این موتور جست‌وجو ارایه‌ی جملات معنادار متناسب با عبارت مورد جست‌وجو است. Factbites پیوندی است بین موتور جست‌وجو و دانش‌نامه.

Cluzz: نتایجی از گراف‌های Semantic گرفته تا تصاویر و اصطلاحات مربوط را تحویل کاربر می‌دهد.

Hakia: موتور جست‌و‌جویی که نتایجی از همه بخش‌ها شامل اخبار، بلاگ‌ها، منابع قابل اعتماد، ویدیو و تصاویر است. از میان این بخش‌ها، اخبار، بلاگ‌ها، منابع قابل اعتماد و گالری‌ها توسط تکنولوژی معنایی hakia به نام QDEXing تهیه می‌شود و وب، ویدیو و تصاویر از تکنولوژی رتبه‌بندی Semantic این موتور جست‌وجو بهره می‌جویند.

Quertle: با کمک ترکیبی از روش‌های زبان شناختی، Quertle به یاری پایگاه‌داده‌اش که از ۲۵۰ میلیون رابطه تشکیل شده است، اطلاعات تعریف شده درون اسناد را می‌یابد و آنهایی را که مرتبط با عبارت شما هستند نمایش می‌دهد.

Yebol: هدف این موتور جست‌و‌جو، ایجاد پایگاه‌دانش و نتایجی بر پایه جست‌و‌جوی Semantic است. Yebol با استفاده از الگوریتم‌ها و دانش انسانی سعی در ایجاد مجموعه‌ای از اطلاعات برای هر مورد جست‌و‌جو دارد. در این موتور جست‌و‌جو به جای لیست کردن نتایج، صفحات و محتوا دسته‌بندی می‌شوند.

منبع: برسام


آموزش پیشگیری و رفع عیب هارد دیسک

گاهی اوقات سیستم هنگ می کند و دلیل آن را نمی دانید. برخی موارد هم پیش می آید که کامپیوتر را روشن می کنید اما بالا نمی آید. پیغام Hard disk failure هم که شاید یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای کامپیوتر یا لپ تاپ شما اتفاق بیافتد. و متاسفانه اکثر اوقات بدون هیچ اخطار و پیش زمینه ای به وقوع می پیوندد. حال شما می مانید و یک سیستم از کار افتاده و حجم بسیار زیادی از اطلاعات که بدون وجود همیچ نسخه پشتیبانی از بین رفته اند. راه حل مقابله با این مشکلات چیست؟

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از نگهبان، پیشنهاد ما این است که همین الان یک سری تست پیشگیرانه بر روی کامپیوترتان انجام دهید تا شرایط فعلی هارد دیسک تان را بسنجید. این کار کمک خوبی برای تصمیم گیری فوری در خصوص نیاز یا عدم نیاز به تهیه یک هارد جایگزین است. لطفا این کار را تبدیل به یک عادت دوره ای مشخص کنید تا هیچ گاه توسط هارد دیسک تان غافلگیر نشوید.

قدم اول: هارد دیسک را تست کرده و ایرادات و خطاهای آن را بیابید

همه نسخه های ویندوز برنامه کمکی به نام Chkdsk.exe دارند که می تواند هارد دیسک را کنترل کرده و سکتورهای خراب (Bad Sector) آن را مشخص می کند.

شما برای استفاده از این برنامه دو راه دارید. یکی اینکه آن را از طریق خط فرمان یاCommand line راه اندازی کنید. یا اینکه My Computer را باز کرده، بر روی درایوی که می خواهید آن را تست کنید راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید. حال به تبTools رفته و در باکس Error checking روی دکمه “Check Now” کلیک کنید. اکنون برای تست کامل درایو مورد نظر گزینه  “Scan for and attempt recovery of bad sectors” راانتخاب کنید.

قدم دوم: صداهای هارد دیسک تان را بشناسید

گاهی اوقات صداهای عجیب و غریبی از درون سیستم تان می شنوید؟ خب، اگر این صداهامربوط به هارد دیسک تان باشند، نشانه خطر جدی به شمار می روند. بهترین کار این است که سریعا کامپیوترتان را خاموش کنید تا هارد دیسک آسیب جدی نبیند.

اما چگونه بین صداهای هارد و نویز ایجاد شده توسط فن و دیگر قطعات تفاوت قایل شویم؟

در این صفحه می توانید به صدای برند های مختلف هارد دیسک که آسیب دیده اند گوش کنید و با این صداها آشنا شوید. اگر هارد شما هم اینگونه صدا می دهد، یعنی اینکه خطر جدی اطلاعات تان را تهدید می کند و باید سریعا به دنبال هارد جایگزین باشید.

قدم سوم: ایراد ها را قبل از وقوع شان بیابید

برنامه Disk Checkup یک نرم افزار رایگان مانیتور و کنترل هارد دیسک است که مقادیر بسیار زیادی اطلاعات تشخیصی از هاردتان را در اختیارتان می گذارد. البته جزئیات و اطلاعات فنی که این برنامه در اختیارتان می گذارد می تواند یک کاربر حرفه ای و متخصص را هم دچار سر در گمی کند. پس کاری به آنها نداشته باشید و تنها به برنامه اجازه دهید که در پس زمینه ویندوزتان در حال اجرا باشد.

برنامه دائما دمای هارد دیسک، خطاهای خواندن/نوشتن اطلاعات و دیگر موارد را کنترل می کند. و هنگامی که مشکلات هر بخش و کارکرد از هارد به سطح خطر نزدیک شوند، به شما اخطار می دهد. این اخطار می تواند نشانه ای از از کار افتادن قریب الوقوع هارد دیسک تان باشد. خودتان را برای بک آپ گیری و جایگزینی هاردتان آماده کنید.

قدم چهارم: هارد دیسک تان را تست کنید.

SeaTools برنامه تشخیصی رایگانی است که هارددیسک را به صورت کامل و صرف نظر از نوع سیستم عامل نصب شده بر روی آن تست می کند. این برنامه را شرکت Seagate تولید کرده است، اما تقریبا با همه انواع و برندهای هارد کار می کند.

برای شروع کار ابتدا باید فایل ISO این برنامه را دانلود کرده و با رایت آن یک سی دی بوت بسازید. حال سیستم تان را از روی این سی دی بوت کنید. با شرایط استفاده موافقت کرده و تست طولانی (full scan) را انتخاب کنید. اگر نقص یا ایرادی در هارد مشاهده شود، برنامه بعد از اتمام کار آنها را لیست می کند.

البته شما می توانید در سایت مربوط به شرکت سازنده هارد دیسک تان برنامه های تست و کنترل ویژه هاردهای همان شرکت را بیابید. این کنترل دوره ای کمک می کند که علاج واقعه قبل وقوع کنید. با دیدن اولین نشانه های خرابی، خودتان را آماده مهاجرت به هارد جدید کنید.

منبع: برسام


رفع مشكل شبكه ناشناخته در ويندوز 7

شما به‌تازگي چند كامپيوتر مبتني بر ويندوز 7 را در شبكه خود راه‌اندازي كرده يا بعضي از كامپيوترهاي خود را به اين سيستم عامل ارتقا داده‌ايد كه با واكنش مثبت كاربران همراه بوده است. با اين‌حال، يكي از كاربران با يك مشكل عجيب با اتصال شبكه خود مواجه‌شده‌است. در واقع اتصال شبكه او به‌عنوان يك شبكه ناشناخته «Unidentified Network» نمايش داده مي‌شود و او اصلاً به اينترنت دسترسي ندارد. در اين مقاله براي حل اين مشكل چند راه حل به شما پيشنهاد مي‌كنيم.


راه‌حل 1


نخستين كاري كه براي حل اين مشكل بايد انجام دهيد، اين است كه به سراغ تنظيمات آداپتور شبكه رفته، آداپتور شبكه را غيرفعال كرده، سپس دوباره آن را فعال كنيد. براي انجام اين‌كار به منوي Start رفته، عبارت NCPA.CPL را در فيلد جست‌وجو تايپ كنيد كه تنظيمات اتصال شبكه را در اختيار شما قرار مي‌دهد.حالا روي آداپتوري كه با آن مشكل داريد كليك راست كرده، سپس گزينه Disable را انتخاب كنيد. آيكون اين اتصال پس از چند لحظه خاكستري خواهد شد. حالا دوباره روي آن كليك راست كرده و اين‌بار گزينه Enable را انتخاب كنيد. به اين ترتيب، آداپتور شبكه تلاش مي‌كند يك‌بار ديگر به شبكه متصل شود.

 

راه‌حل 2


اگر مشكل همچنان ادامه دارد، سعي كنيد اتصال خود را به مكان شبكه مناسب اضافه كنيد. وقتي كامپيوتر خود را براي نخستين‌بار راه‌اندازي و اعلاني براي انتخاب موقعيت‌تان دريافت مي‌كنيد، اگر گزينه Public را انتخاب كنيد فايروال به‌احتمال اتصال شما را مسدود خواهد كرد. براي تغيير موقعيت خود، روي آيكون شبكه كليك كرده، سپس گزينه Open Network and Sharing Center را انتخاب كنيد.پس از باز شدن پنجره Network and Sharing Center روي عبارت Public network در زير آيكون Unidentified Network كليك كنيد. به اين ترتيب، پنجره انتخاب شبكه باز خواهد شد.


توصيه مي‌كنيم كه يكي از گزينه‌هاي Home Network يا Work Network را به‌عنوان موقعيت اتصال خود انتخاب كنيد. مشكل اين است كه اگر گزينه Public Network را انتخاب كنيد، موارد زيادي روي كامپيوتر شما مسدود خواهند شد و ممكن است اتصال اينترنت را به‌طور كامل از دست بدهيد. اگر در خانه يا هر مكان ديگري غير از محل كار خود هستيد، گزينه Home Network را انتخاب كنيد.

 

راه‌حل 3


اگر پس از انجام كارهاي فوق هنوز مشكل شما برطرف نشده است، سعي كنيد با روش ديگري (استفاده از يك آداپتور شبكه ديگر، استفاده از يك اتصال كابلي در صورتي كه تاكنون از يك اتصال بي‌سيم استفاده مي‌كرده‌ايد يا برعكس) به همان روتري كه براي اتصال به آن تلاش مي‌كرديد متصل شده و ببينيد كه آيا مشكل اتصال اينترنت برطرف شده است يا خير. اگر هنوز به اينترنت دسترسي نداريد، ممكن است مشكل به روتر شما مربوط باشد. اما اگر مشكل برطرف شد و توانستيد به اينترنت متصل شويد، اجازه دهيد كار عيب‌يابي وضعيت قبلي را ادامه دهيم.

 

راه‌حل 4


درايور آداپتور شبكه‌اي را كه با آن مشكل داشتيد، يك‌بار ديگر نصب كنيد. اين كار در عمل در بسياري از موارد مشكل را برطرف مي‌كند. پيش از هر چيز، درايور فعلي را به‌طور كامل حذف كنيد. درايور جديد را از سايت فروشنده دانلود و روي سيستم مورد نظر نصب كنيد. وقتي درايور قديمي را حذف مي‌كنيد، به ياد داشته باشيد، گزينه Delete the driver software for this device را فعال كنيد.

 

راه‌حل 5


اگر هيچ‌كدام از اين راه‌حل‌ها مشكل شما را برطرف نكرد، برنامه‌هايي را كه روي كامپيوترتان در حال اجرا هستند، بررسي كنيد. بعضي از اين برنامه‌ها مي‌توانند اتصال اينترنت شما را مسدود كنند. به‌طور طبيعي، شما نيازي نداريد كه همه برنامه‌ها به‌طور دائمي روي كامپيوترتان اجرا شوند. بنابراين، مي‌توانيد برنامه‌هايي را كه به آن‌ها نياز نداريد، غيرفعال كنيد. 

براي اين‌كار به منوي Start رفته و عبارت msconfig را در كادر جست‌وجو وارد كنيد. به اين ترتيب، ابزار پيكربندي سيستم (System Configuration) باز خواهد شد. حالا به زبانه Startup رفته و تمام برنامه‌هايي را كه نياز نداريد به طور دائم در حال اجرا باشند، غيرفعال كنيد. اگر iTunes يا هر يك از محصولات ديگر اپل را روي كامپيوترتان نصب كرده‌ايد، آن‌ها را از همين‌جا غيرفعال كنيد. تمام فهرست را بررسي و هر آيتمي را كه فكر مي‌كنيد اجراي آن هنگام راه‌اندازي سيستم ضرورت ندارد، غيرفعال كنيد. در پايان روي Apply و سپس OK كليك كنيد. كامپيوتر خود را دوباره راه‌اندازي كنيد تا تغييراتي كه انجام داده‌ايد اعمال شوند. اميدواريم اين راه‌حل‌ها مشكل شما را برطرف كرده باشند.

منبع:عصرشبكه


فناوري امنيتي Office File Validation

 مايکروسافت قصد دارد، دراوايل سال 2011 ميلادی يکي از قابليت‌هاي امنيتي موجود در آفيس 2010 را به نسخه‌های قديمي‌تر آفيس، يعنی نسخه‌هاي 2003 و 2007 نيز اضافه کند. فناوري امنيتي مذکور، Office File Validation  يا به اختصار OVE خوانده می‌شود و براي اعتبارسنجي فرمت‌هاي قديمي‌تر از XML يا فرمت‌هاي pre-XML در ورد، اکسل، پاورپوينت و پابليشر كاربرد دارد. در آفيس 2010 اگر در فايل‌هاي بررسي شده توسط اين فناوري موارد مشکوکي شناسايي شد، آن فايل‌ها در يک محيط ايزوله شده ويژه يا به اصطلاح Sandbox موسوم به Protected View باز می‌شوند. سندباکس مکانيسمي امنيتي براي مجزاکردن برنامه‌هاي در حال اجرا است. در اين مکانيسم، براي اجراي برنامه‌هاي مشکوک يا آزمايش ‌نشده، از منابع کامپيوتر به صورت محدود و کنترل‌شده استفاده می‌شود. با بهره‌گيری از سندباکس ديدن محتواي يک سند مجاز است، اما بسياري از توابع ويرايش سند غيرفعال می‌شود تا به اين‌ وسيله از اجراي بدافزارهاي ضميمه شده احتمالي در آن فايل جلوگيري شود. OVE يکي از نخستين ويژگي‌هاي افزوده شده به آفيس 2010 است که در ژوئن سال گذشته معرفي شد. مايکروسافت اظهار داشته، افزودن اين قابليت به آفيس‌هاي 2003 و 2007 نيز در سه‌ماهه نخست سال جاري ميلادي امكان‌پذير خواهد شد. مايکروسافت افزود، با اين‌که اين قابليت يک گزينه اختياری خواهد بود، اما اين شرکت به کاربرانش اصرار خواهد کرد که قابليت تکميلي مذکور را به بسته‌هاي آفيس خود اضافه کنند. مانند نسخه 2010، قابليت OVE در نسخه‌هاي 2003 و 2007 نيز اسناد ورد، اکسل، پاورپوينت و پابليشر را که در فرمت‌هاي باينري آفيس 97 تا 2003 ذخيره شده‌اند، بررسي خواهد کرد (مايکروسافت در آفيس 2007 به‌طور پيش‌فرض از اسناد مبتني بر XML پشتيباني می‌کند). البته در نسخه‌هاي 2003 و 2007 به جاي آن‌که فايل‌هاي مشکوک در سندباکس باز شوند، يک پيغام هشدار به کاربر نشان داده شده و اعلام می‌شود که فايل مذکور ممکن است خطرناک باشد. مايکروسافت پس از تحليل داده‌هاي چهار سال گذشته و دريافتن اين‌که OVE تقريباً به هشتاد درصد موارد امنيتي آفيس رسيدگي می‌کند، به اين نتيجه رسيد که اين قابليت را در نسخه‌هاي ديگر نيز بگنجاند. با توجه به اين‌که بخش قابل ‌توجه‌اي از تهديدهاي امنيتي با استفاده از ضعف‌هاي موجود در فرمت‌هاي فايل‌هاي آفيس به کامپيوتر کاربران راه پيدا می‌کند، گروه توسعه آفيس در شرکت مايکروسافت قصد دارد، امضاهای نرم‌افزاری و امنيتي ويژه‌ای منتشر کند تا OVE بتواند با بهره‌گيري از آن‌ها ضعف‌هاي جديد فرمت‌هاي مختلف را شناسايي کند و در نتيجه اسناد مشکوک را به Protected View (در آفيس 2010) منتقل کرده يا به کاربران هشدار دهد (در آفيس‌هاي 2003 و 2007).

ضد ويروس‌های مجانی

حضور صدها ضدویروس مجانی با حداقل میلیون‌ها امضاي ویروس در بانک خود در اینترنت، این سوال را ایجاد می‌کند که پس چطور ضدویروس‌های صاحب‌نام جهانی فروش می‌کنند؟ و کاربران چرا دنبال این ضدویروس‌های مجانی نمی‌روند؟

بررسی دقیق این موضوع می‌تواند نتایج زیر را در بر داشته باشد:

۱- تیم تشکیل دهنده این گونه ضدویروس‌ها اکثرا بیش از چند نفر نمی‌باشند و معمولا بصورت اینترنتی توزیع می‌گردند و نشانی مکانی نیز ندارند.

۲- گاها مشاهده شده که یک فریب دهنده می‌باشند که بعد از اجازه از کاربر، روی رایانه کاربران درب پشتی نصب می‌کنند تا اطلاعات شخصی کاربر را به سرقت برده و سوءاستفاده از رمزهای عبور بانکی کاربر نمایند.

۳- ضدویروس‌های مجانی از روش‌های Hashing مانند MD5 برای شناسائی ورم‌ها استفاده می‌کنند که در این روش شرکت‌های مذکور حتی اصل ورم را نیز در اختیار نداشته و فقط الگوی MD5 ورم را به بانک خود اضافه می‌کنند. مثلا اگر یک ورم چندریختی را داشته باشیم می‌تواند تا بی‌نهایت از خود گونه بسازد و چنانچه الگوریتم اصلی طراحی نگردد با روش Hashing اشتباه محض است که بخواهیم بانک ویروس را بروز نمائیم، زیرا در وهله اول ضدویروس در اجرا به شدت کند خواهد شد و در ثانی هیچگاه نمی‌توان به اطمینان رسید که جلوی این ورم را برای همیشه گرفته‌ایم. بنابر این ملاک تعداد ویروس قابل شناسائی نمی‌تواند بیانگر توانمندی یک ضدویروس باشد و شمارش ویروس‌ها هم توسط مرجع ثالثی انجام نمی‌گردد تا بتوان به نقطه تفاهم جمعی رسید. برای مثال ورم‌هائی وجود دارند که تاکنون هزاران گونه از آنها در شبکه‌ها دیده شده است ولی در اصل یک ورم پلی‌مورفیک بوده است که چنانچه الگوریتم شناسائی آن طراحی گردیده باشد می‌توان همه آن فایل‌ها را که اصالتا یک ورم است شناسائی و حذف کرد.

۴- اشتباهی که در روش hashing می‌تواند بوجود آید شناسائی ورم‌های تکه شده است. ورم تکه شده بدین معنی است که یک فایل سالم فقط قسمتی از اول محتوای آن وجود دارد. مثلا ۴۰% فایل وجود دارد و الباقی ۶۰% از بین رفته است و عملا فایل اجرا نخواهد شد و خطری نیز متوجه رایانه نیست ولی شناسائی این ورم‌های تکه شده توسط ضدویروس‌های صاحب نام مورد اختلاف است زیرا اساسا تهدیدی وجود ندارد و حتی ممکن است خطای شناسائی مثبت روی دهد که عواقب آن می‌تواند برای یک رایانه خطر ناک باشد. پاک کردن فایلی که مطمئن صددرصد نیستیم كه آلوده باشد و یا مشابهت یک ورم تکه شده با یک فایل سیستم عامل می‌تواند منجر به از کار افتادن سیستم عامل گردد.

۵- روش hashingفقط برای ورم‌ها کاربرد داشته که فایل آن کلا بدافزار است و برای ویروس‌ها که به فایل اجرائی اصلی می‌چسبد کاربردی ندارد و روش پاکسازی ورم که حذف فایل مربوطه است با روش برداشتن ویروس از روی فایل اجرائی اساسا فرق داشته و دیگر نمی‌توان با روش‌های مکانیزه و فله‌ای ده میلیون امضاي را به ضدویروس اضافه کرد.

۶- نداشتن قابلیت‌هايی از قبیل گارد فایل و گارد حافظه و سایر ابزارهای حفاظتی نیز از جمله مواردی است که معمولا ضدویروس‌های مجانی به آن مبتلا می‌باشند.

۷- نداشتن تیم پشتیبانی و بروز نبودن سایت‌های آنان نیز از جمله مواردی است که گاها دیده شده و علت نیز مسافرت و نبودن در پشت رایانه خود می‌باشد.

بنابر این شاید در گام اول یک ضدویروس مجانی با ده میلیون امضاي ویروس جاذبه داشته باشد ولی به سرعت مشکلات سر راه باعث می‌شود ضدویروس مجانی را کنار گذاشته و دنبال یک محصول صاحب نام بروید.

حميدرضا سعدي
رييس هيئت مديره و مدير نرم افزار شرکت مهندسي مهران رايانه

ویندوز۷ را ایمن سازی کنید

اگر از ویندوز ۷ استفاده می کنید، باید به طور استراتژیک راهکارهای محافظت از داده و کاربران را برای تمامی سیستم های ویندوز مرور کنید. راهکارهای بسیاری وجود دارد که هر سازمانی، اعم از کوچک یا بزرگ، باید از آنها پیروی کند تا سیستم های ویندوز خود را از حملات ویروس ها، ابزارهای جاسوسی و سایر انواع بدافزار محافظت کنید. به گزارش ایسنا یک گام واضح ولی مهم، استفاده از آنتی ویروس برای جلوگیری، تشخیص و حذف تمامی انواع بدافزارهایی است که قادرند به سیستم داده های شما آسیب وارد کنند.

یکی از معمول ترین روش های تشخیص ویروس طبق گزارشی که از سوی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (ماهر) منتشر شده، جست وجو درباره الگوهای شناخته شده یا امضای ویروس ها در میان کدهای اجرایی است. البته با افزایش تعداد و پیچیدگی حملات بدافزاری ناشناخته، امکان زیادی وجود دارد که یک کاربر توسط بدافزاری آلوده شود که هنوز شناخته نشده و امضای آن وجود ندارد. برای مقابله با چنین حملاتی که به حملات «zero –day» معروفند، باید از آنتی ویروسی استفاده کرد که روش های محافظتی پیشگیرانه را به کار می برد و ویروس های جدید را با مطالعه رفتار آنها شناسایی کرده و از اجرای آنها جلوگیری می کند. برای اینکه آنتی ویروس بتواند به درستی کار خود را انجام دهد، باید همیشه به روز شود. از آنجا که ویروس های جدید می توانند منتشر شوند، بسیار مهم است که از یک ساختار خودکار برای دریافت به روزرسانی آنتی ویروس استفاده کنید.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه نوشته

غیرفعال کردن قابلیت Scan and Fix در ویندوز 7

یکی از امکاناتی که برای اولین بار در ویندوز 7 رونمایی شده است قابلیت Scan and Fix است که در قالب یک پنجره به هنگام اتصال فلش دیسک و به طور کلی دیسک های برداشتنی (Removable Disk) به دستگاه نمایش داده می‌شود.

 کاربرد Scan and Fix در اسکن و تعمیر مشکلات سیستمی سخت‌‌افزارهایی که است که به کامپیوتر متصل می‌شوند. در صورتی که به این قابلیت علاقه‌ای ندارید با استفاده از ترفندی که هم‌اکنون به معرفی آن خواهیم پرداخت می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

بدین منظور:
ابتدا به منوی Start بروید و عبارت msconfig را وارد نمایید.
حال  بر روی cmd.exe راست کلیک کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب نمایید.
سپس در پنجره System Configuration، به تب Services بروید.
اکنون در میان سرویس های موجود، Shell Hardware Detection را یافته و تیک کنار آن را بردارید.
پنجره را OK کنید.

در مرحله بعدی، عبارت services.msc را در منوی Start وارد کرده و Enter بزنید.
در پنجره Services، از میان سرویس‌های موجود مجدداً Shell Hardware Detection را یافته و بر روی آن دوبار کلیک کنید.
در پنجره باز شده، بر روی دکمه Stop کلیک کنید.
همچنین وضعیت گزینه Automatic را بر روی Disabed تنظیم نمایید.
نهایتاً روی دکمه OK کلیک نمایید.

خواهید دید که با این کار در صورت اتصال یک دیسک برداشتنی، دیگر اثری از Scan and Repair نخواهد بود.
لازم به ذکر است با انجام این کار، دیگر پنجره Autoplay هم به هنگام اتصال یک دیسک برداشتنی نمایش داده نخواهد شد.
همچنین در صورتی که قصد دارید مجدداً Scan and Fix را فعال کنید کافی است تمامی تنظیمات فوق را به حالت اولیه بازگردانید.

منبع:softgozar.com